Aalst
Bewonersparkeren
Wie mag er een bewonerskaart voor de zone bewonersparkeren aanvragen?
- Je moet gedomicilieerd zijn in een straat waar bewonersparkeren geldt in de stad Aalst.
- De kaart is gekoppeld aan de nummerplaat van je voertuig. Zo weet de parkeerwachter of je in de zone mag parkeren.
- Een parkeerkaart voor bewonersparkeren kan alleen voor een voertuig met een Belgische nummerplaat.
- Je kunt per adres maximaal 2 kaarten aanvragen.

Hoeveel kost een bewonerskaart voor de zone bewonersparkeren?
- Voor een eerste kaart betaal je € 31,50 per jaar.
- Voor een tweede kaart betaal je € 120 per jaar.
Waar is je bewonerskaart voor de zone bewonersparkeren geldig?
- Aalst is opgedeeld in 2 bewonerszones, die je in onderstaande tabel terugvindt. Woon je in zone 1, is je kaart enkel geldig in zone 1. Hetzelfde geldt voor zone 2.
- In elke zone zijn vrije parkeerplaatsen en parkeerplaatsen exclusief voorbehouden voor bewoners. Je bewonerskaart is geldig voor beide plaatsen.
- Leg je kaart goed zichtbaar in het voertuig achter de voorruit: de nummerplaat, datum en zone moeten leesbaar zijn.
Parkeerkaart | Straten waar je kaart geldig is |
Bewonersparkeren 1 (BP 1) | Afspanningsstraat Karel Van de Woestijnestraat Marktweg Molendreef Posthoornstraat Regelsbruggestraat Sluisken |
Bewonersparkeren 2 (BP 2) | Asserendries Bedrijvigheidstraat Korte Lindenstraat Ledebaan Naarstigheidstraat Roklijf Sinte Annalaan Spaarzaamheidstraat Volksplaats Volksverheffingstraat Vooruitzichtstraat Welvaartstraat |
Geparkeerd in de zone bewonersparkeren zonder geldige kaart?
- Je betaalt een retributie van € 50.
- De parkeerwachter schuift een retributiebon onder de ruitenwisser van je voertuig.
- Je betaalt deze retributie binnen 8 dagen.
Hoe een nieuwe kaart aanvragen of vernieuwen?
Deze documenten heb je nodig:
- identiteitskaart;
- inschrijvingsbewijs van je voertuig ("roze kaart");
- als je een leasingvoertuig of bedrijfswagen hebt: het bewijs van je bedrijf dat je hoofdbestuurder bent of statuten van je bedrijf als je bedrijfsleider bent.
Hoe je kaart of abonnement bestellen?

Online op parkeren.be/aalst
- Maak een scan van de benodigde documenten.
- Vul het online bestelformulier in en voeg de scans toe.
- Je ontvangt een e-mail - na controle van de ingestuurde documenten - met uitnodiging tot betaling via overschrijving.
- Na betaling informeren we je over de ontvangst van je bewonerskaart.

In de parkingshop
- Breng de benodigde documenten mee naar de parkingshop.
- Je kan je parkeerkaart of abonnement na aanvraag meteen meenemen.
Tijdelijke bewonerskaart voor vervangvoertuig aanvragen
- Je kan een tijdelijke bewonerskaart aanvragen als je met een vervangvoertuig rijdt. Vraag een attest in je garage dat verklaart dat je met een vervangvoertuig rijdt en vraag hiermee in de parkingshop je tijdelijke kaart aan.
- Je plaatst de tijdelijke en de originele bewonerskaart achter de voorruit zodat de parkeerwachter de situatie juist kan beoordelen.
Extra vragen over de bewonerskaart
Ik ga verhuizen. Kan ik nu al een bewonerskaart aanvragen voor mijn nieuwe woning?
Ja, je kan een bewonerskaart aanvragen van zodra je een aanvraag tot wijziging van domicilie bij de stad/gemeente hebt ingediend en je het officiële document "model 2" kunt voorleggen.
Kan ik ook een bewonerskaart krijgen voor een adres waar ik niet gedomicilieerd ben, bijvoorbeeld mijn studentenkot of de woning van mijn partner?
Neen, dat kan helaas niet.
Kan ik mijn bewonerskaart doorgeven? Bijvoorbeeld wanneer ik verhuis aan de nieuwe eigenaars van mijn woning?
Neen, dat kan niet. De nieuwe eigenaars moeten zelf een bewonerskaart aanvragen.
Ik verhuis binnenkort. Kan ik een bewonerskaart bekomen voor een beperkte periode van bijvoorbeeld 3 of 6 maanden?
Neen, bewonerskaarten zijn altijd minimaal voor één jaar.