Aalst

Veelgestelde vragen

Heb je een vraag? We helpen je met plezier verder.
Neem zeker ook eens een kijkje in onze 'veelgestelde vragen'. Vaak kan je daar al een antwoord vinden op je vraag.

Vaak gestelde vragen over parkeren in Aalst

Hoe komt het dat de politie geen parkeerretributies uitschrijft? Mag een privébedrijf dat wel doen?
Controle op het parkeren zit sinds 2002 niet meer in het strafrecht. Steden en gemeenten zijn dus zelf verantwoordelijk voor de organisatie van hun parkeerbeheer. Ze mogen dat uitbesteden aan een privébedrijf zoals Optimal Parking Control. OPC controleert dan bijvoorbeeld de betalende en blauwe zones en het parkeren met bewonerskaarten.

Hoe komen jullie aan mijn naam en adres? Is dat wel legaal?
De concessiehouder OPC vraagt de gegevens die verbonden zijn met je nummerplaat op bij het DIV (Dienst Inschrijvingen Voertuigen). Dit is volledig volgens de bepalingen van de DIV, en toegestaan door de Gegevensbeschermingsautoriteit. OPC kan daarna met de identiteitsgegevens de invordering doen. Gevolg is dat de eerste aanmaning of betaalherinnering inderdaad vertrekt van de concessiehouder (OPC) zelf. Je vindt meer informatie hierover op de website van de Gegevensbeschermingsautoriteit.

Ik ben aannemer en werk in de betalende zone van Aalst. Moet ik betalen om te parkeren?
Er zijn geen speciale kaarten voor aannemers: als aannemer moet je je houden aan het parkeerreglement in Aalst. Je kunt wel een aanvraag indienen bij de Ontvangerij van de stad Aalst voor de inname van het openbaar domein.
>> meer info

Wat is een digitale beurtenkaart voor buurtparkeren in Aalst? En hoe koop ik er eentje aan?
Een beurtenkaart voor buurtparkeren in Aalst bestaat uit 20 digitale parkeervouchers (1 beurt geldt voor een volledige kalenderdag). Een beurtenkaart kost € 40,00 en kan je aankopen via OPC, de webshop van de stad Aalst of via Gift2Give.
>> meer info

Ik denk dat ik onterecht een parkeerretributie heb gekregen. Wat moet ik doen?
Ga naar onze parkeershop met je geldige parkeerticket, je abonnement of parkeervergunning, of stuur ons een kopie via het e-loket.

De parkeerautomaat was defect en je hebt een retributie ontvangen.
Opgelet! Je dient de maximale parkeerduur steeds te respecteren, ook indien de parkeerautomaat niet werkt. Je toont je parkeertijd in dit geval steeds aan met je blauwe parkeerschijf.
Indien de parkeerautomaat niet functioneerde en je hebt de instructies gevolgd, kan je ons contacteren via het e-loket, zodat we je dossier kunnen herbekijken.

Rij je met een motor of een ander open voertuig en kan je je parkeerticket niet (veilig) achter je voorruit leggen?
Neem je parkeerticket mee. Als je een retributie ontvangt, stuur ons dan via het e-loket een kopie van je parkeerticket als bewijs van betaling.

Kan ik ook een bewonerskaart krijgen voor een adres in Aalst waar ik niet gedomicilieerd ben?
bv. voor mijn studentenkot of de woning van mijn partner?

Neen, dat kan helaas niet. Je kan wel een parkeerabonnement aankopen voor Parking De Burcht of Parking Keizershallen.