Vragen over je retributie

Beste parkeerder,

U wenst over te gaan tot betaling van een parkeerretributie? Om organisatorische redenen geldt momenteel de volgende overgangsmaatregel:

  • Voor retributies uitgeschreven voor 16 februari 2018: gelieve uitsluitend te betalen via storting op het rekeningnummer vermeld op de retributie of in de herinneringsbrief.
  • Voor retributies uitgeschreven vanaf 16 februari 2018: gelieve te betalen via storting of aan de balie in het Huis van de Bruggeling.

Heb je vragen over je retributie? In onderstaande lijst met veelgestelde vragen vind je een antwoord op je vragen met betrekking tot sms- en app-parkeren, parkeren in de betalende en blauwe zone, je parkeervergunning en enkele diverse onderwerpen. Bij het doorklikken kom je op het antwoord of vragen we je om een webformulier in te vullen. Wij nemen dan contact met je op via e-mail.

Vragen over sms- en app-parkeren

- Had je een geldige sms- of app-sessie en kreeg je toch een retributie?

Verifieer de volgende zaken:

  • volgde je de instructies op de zijkant van de parkeerautomaat?
  • gaf je de correcte nummerplaat in?
  • werd de retibutie uitgeschreven tijdens de loopduur van je sms- of app-sessie?
  • was de maximum toegelaten parkeerduur overschreden?
  • startte je een sms-of app-sessie in een blauwe zone, waar de parkeerschijf moet voorgelegd worden?

Als je een geldige sms- op app-sessie had op het tijdstip waarop de retributie werd uitgeschreven, kan je ons webformulier invullen. Wij nemen dan contact met je op via e-mail.

- Voerde je een foute nummerplaat in bij je sms- of app-sessie?

Maak je gebruik van sms- of app-parkeren, word je geacht de juiste gegevens te verstrekken.

Voerde je voor het eerst een foute nummerplaat in en is dit de eerste keer, dan kan je ons webformulier invullen. Wij nemen dan contact met je op via e-mail.

Vragen over de betalende zone

- Was de parkeerautomaat defect en kreeg je een retributie?

Kon je geen ticket nemen omdat de parkeerautomaat niet functioneerde? Het reglement en de instructies op de parkeerautomaat verplichten in dat in dat geval het gebruik van de parkeerschijf, waarbij de maximale parkeerduur vermeld op de automaat niet mag overschreden worden.

Indien wenselijk kan je ons webformulier invullen zodat we je dossier kunnen herbekijken.

- Beschik je over een geldig parkeerticket en kreeg je toch een retributie?

Verifieer de volgende zaken:

  • gaf je de correcte nummerplaat in?
  • lag je ticket goed zichtbaar voor?
  • was je ticket niet verstreken op het tijdstip waarop de retributie werd uitgeschreven?
  • nam je een ticket in een blauwe zone, waar de parkeerschijf moet voorgelegd worden?

Beschikte je over een geldig ticket in de betalende zone, stuur ons dan een kopie van dit ticket via het webformulier. Wij nemen dan contact met je op via e-mail.

- Kreeg je meer dan één retributie op een dag?

In de betalende zone kan je 2 retributies per dag ontvangen: één tussen 9u00 tot 14u30 en één van 14u30 tot 20u00.

In de blauwe zone en de Shop & Go kan je maximum 1 retributie per dag ontvangen.

Ontving je onterecht 2 retributies, contacteer ons dan via het webformulier. Wij nemen dan contact met je op via e-mail.

- Kreeg je een retributie tijdens het laden en lossen?

Indien je aan het laden en/of lossen was op het tijdstip waarop de retributie werd uitgeschreven, kan je ons webformulier invullen. Wij nemen dan contact met je op via e-mail.

- Kon je je voertuig niet tijdig verplaatsen omdat je sleutels gestolen of verloren waren?

Indien je sleutels gestolen of verloren waren op het tijdstip waarop de retributie werd uitgeschreven, kunnen wij je retributie enkel annuleren indien je de politie hier een proces-verbaal van liet opmaken. Stuur ons een kopie van dit proces-verbaal door via het webformulier. Wij nemen dan contact met je op via e-mail.

- Parkeerde je niet in de betalende zone en kreeg je toch een retributie?

Indien je niet in de betalende zone parkeerde, kan je ons webformulier invullen. Wij nemen dan contact met je op via e-mail.

Vragen over de blauwe zone

- Kreeg je meer dan één retributie op een dag?

In de betalende zone kan je 2 retributies per dag ontvangen: één tussen 9u00 tot 14u30 en één van 14u30 tot 20u00.

In de blauwe zone en de Shop & Go kan je maximum 1 retributie per dag ontvangen.

Ontving je onterecht 2 retributies, contacteer ons dan via het webformulier. Wij nemen dan contact met je op via e-mail.

- Kreeg je een retributie tijdens het laden en lossen?

Indien je aan het laden en/of lossen was op het tijdstip waarop de retributie werd uitgeschreven, kan je ons webformulier invullen. Wij nemen dan contact met je op via e-mail.

- Kon je je voertuig niet tijdig verplaatsen omdat je sleutels gestolen of verloren waren?

Indien je sleutels gestolen of verloren waren op het tijdstip waarop de retributie werd uitgeschreven, kunnen wij je retributie enkel annuleren indien je de politie hier een proces-verbaal van liet opmaken. Stuur ons een kopie van dit proces-verbaal door via het webformulier. Wij nemen dan contact met je op via e-mail.

- Parkeerde je niet in de blauwe zone en kreeg je toch een retributie?

Indien je niet in de blauwe zone parkeerde, kan je ons webformulier invullen. Wij nemen dan contact met je op via e-mail.

- Lag je parkeerschijf correct voor en kreeg je toch een retributie?

Verifieer de volgende zaken:

  • lag je parkeerschijf correct voor zoals voorgeschreven in het retributiereglement?
  • lag je parkeerschijf goed zichtbaar voor?
  • was je parkeerschijf niet verstreken op het tijdstip waarop de retributie werd uitgeschreven?
  • is je parkeerschijf reglementair conform het Europese model?
  • lag er slechts één parkeerschijf voor?
  • lag je parkeerschijf voor in een betalende zone, waar een parkeerticket moet genomen worden?

Lag je parkeerschijf correct voor, kan je ons webformulier invullen. Wij nemen dan contact met je op via e-mail.

Vragen over je parkeervergunning

- Heb je een geldige parkeervergunning (bewoner, werknemer, zorgverstrekker, mindervalide, politie, pers) en kreeg je toch een retributie?

Verifieer de volgende zaken:

  • is je vergunning nog geldig?
  • lag je parkeerkaart goed zichtbaar voor (niet voor digitale vergunningen)?
  • is je vergunning geldig in de zone waar je parkeerde?
  • is je vergunning geldig voor de nummerplaat van het geparkeerde voertuig?

Beschik je over een geldige parkeervergunning, kan je ons webformulier invullen. Voeg een kopie toe van je parkeerkaart (niet voor digitale vergunningen). Wij nemen dan contact met je op via e-mail.

Diverse vragen

Hoe komt het dat de politie geen parkeerretributies uitschrijft? Mag een privébedrijf dat wel doen?

Controle op het parkeren zit sinds 1/04/2004 niet meer in het strafrecht. Steden en gemeenten zijn dus zelf verantwoordelijk voor de organisatie van hun parkeerbeheer. Ze mogen dat uitbesteden aan een privébedrijf zoals Optimal Parking Control. OPC controleert dan bijvoorbeeld de betalende en blauwe zones en het parkeren met bewonerskaarten.

Hoe komen jullie aan mijn naam en adres? Is dat wel legaal?

De concessiehouder OPC vraagt de gegevens die verbonden zijn met je nummerplaat op bij het DIV (Dienst Inschrijvingen Voertuigen). Dit is volledig volgens de bepalingen van de DIV, en toegestaan door de Commissie ter Bescherming van de Persoonlijke Levenssfeer. OPC kan daarna met de identiteitsgegevens de invordering doen. Gevolg is dat de eerste aanmaning of betaalherinnering inderdaad vertrekt van de concessiehouder - OPC - zelf. Je vindt meer informatie hierover op de website van de Privacycommissie.

Hoe stel ik mijn parkeerschijf in?

Bij het parkeren wordt de pijl van de parkeerschijf gezet op het streepje dat volgt op het tijdstip van aankomst. Als je bijvoorbeeld parkeert om 9u05, dan mag je de parkeerschijf op 9u30 zetten. Leg je parkeerschijf altijd goed zichtbaar achter de voorruit van je voertuig.

Ik heb een herinnering ontvangen na het betalen van mijn retributie.

1. Verifieer dat u daadwerkelijk tijdig betaalde. Mogelijk werden er verzendingskosten aangerekend voor de herinnering en dient u deze nog te betalen.

2. Voerde u de betaling tijdig uit, controleer dan of u het referentienummer, terug te vinden op de retributiebon en de herinnering, bij de betaling vermeldde. Zonder het referentienummer kunnen we uw betaling niet aan uw retributie koppelen.

3. Indien u het referentienummer (dat uit 12 cijfers bestaat: xxx/xxxx/xxxxx) vergeten bent, geef dit dan samen met uw rekeningnummer door via het webformulier.

Ik ben mijn retributiebon kwijt. Wat nu?

Je kan de informatie voor het betalen van uw retributie hier opvragen op basis van je nummerplaat.

Ik rijd met een motor of een ander open voertuig en kan mijn parkeerticket niet voorleggen.

Neem je parkeerticket mee. Als je een parkeerretributie ontvangt, gebruik je je ticket als bewijs van betaling. Scan je ticket in en verstuur het webformulier of bezorg het ons per post.