Vragen

Heb je vragen? Uit onderstaande lijst met veelgestelde vragen vind je een antwoord op je vragen met betrekking tot mobiel parkeren, blauwe en betalende zone en allerhande algemene vragen. Bij het doorklikken kom je op het contactformulier gelinkt aan jouw vraag.

Vragen over sms- en app-parkeren

Heb je een foutieve nummerplaat ingegeven bij het sms- of app-parkeren?

Indien je geen sms- of app-parkeersessie had opgestart voor de overeenstemmende nummerplaat, kunnen wij je retributie niet annuleren.

Heb je een onterechte retributie ontvangen tijdens een sessie sms- of app-parkeren?

Verifieer of je de volledige en correcte nummerplaat hebt ingegeven en of de retributie is uitgeschreven binnen de toegestane parkeerduur. Je kan deze informatie ook opvragen op de website van 4411.

Indien je een geldige parkeersessie had lopen en je een correcte/volledige nummerplaat had ingegeven, kan je ons contacteren voor meer informatie. Stuur ons een bewijs/scan van je sms- of app-sessie van 4411 door via het contactformulier.

Vragen over de betalende zone

De parkeerautomaat was defect en je hebt een retributie ontvangen.

Kon je geen ticket nemen omdat de parkeerautomaat niet functioneerde en heb je de instructies op de parkeerautomaat gevolgd?

Indien de parkeerautomaat niet functioneerde en je hebt de instructies op de parkeerautomaat gevolgd kan je ons contacteren via het online contactformulier zodat we je dossier kunnen herbekijken.

Opgelet! Je dient de maximale parkeerduur steeds te respecteren, ook indien de parkeerautomaat niet werkt.

Heb je een retributie ontvangen en beschik je over een geldig parkeerticket?

Stuur ons een kopie van je ticket via het online contactformulier en wij herbekijken je dossier.

Heb je een geldige bewonerskaart en heb je een retributie ontvangen?

Stuur ons je gegevens en een kopie van je bewonerskaart via het online contactformulier zodat we je dossier kunnen herbekijken.

Heb je een mindervalidenkaart en heb je een retributie ontvangen?

Verifieer of je originele mindervalidenkaart met rolstoelsymbool en geldigheidsduur zichtbaar achter de voorruit lag. In dat geval kan je ons een kopie van de voor- en achterkant van je mindervalidenkaart samen met een kopie van je identiteitskaart opsturen via het online contactformulier zodat we je dossier kunnen herbekijken.

Heb je een geldige vergunning (politie, gemeente, …) en heb je een retributie ontvangen?

Stuur ons een kopie van je vergunning via het online contactformulier en wij herbekijken je dossier.

Vragen over de blauwe zone

Heb je een geldige bewonerskaart en heb je een retributie ontvangen?

Stuur ons je gegevens en een kopie van je bewonerskaart via het online contactformulier zodat we je dossier kunnen herbekijken.

Heb je een mindervalidenkaart en heb je een retributie ontvangen?

Verifieer of je originele mindervalidenkaart met rolstoelsymbool en geldigheidsduur zichtbaar achter de voorruit lag. In dat geval kan je ons een kopie van de voor- en achterkant van je mindervalidenkaart samen met een kopie van je identiteitskaart opsturen via het online contactformulier zodat we je dossier kunnen herbekijken.

Heb je een geldige vergunning (politie, gemeente, …) en heb je een retributie ontvangen?

Stuur ons een kopie van je vergunning via het online contactformulier en wij herbekijken je dossier.

Je had de signalisatie voor de blauwe zone niet opgemerkt en hebt een retributie ontvangen.

De blauwe zone wordt niet per straat aangeduid, maar met een zonebord bij het binnenkomen van de zone. Dit zonebord houdt in dat de verkeersborden niet langs elke straat herhaald moeten worden. Deze signalisatie is volledig conform de wetgeving. Uitzonderingen op de blauwe zone (o.a. betalend parkeren of beperkt parkeren) worden plaatselijk aangeduid zowel bij het begin als bij het einde ervan. Indien je geen geldige parkeersessie had opgestart met je parkeerschijf kunnen we je retributie niet annuleren.

Mijn parkeerschijf lag voor maar de toegestane parkeerperiode was net verstreken, waarvoor ik een retributie ontvangen heb.

Het reglement is hier zeer duidelijk in. Volgens de wegcode dient een parkeerschijf het uur van aankomst aan te geven. De bestuurder stelt de pijl in op het eerstvolgende streepje volgend op het tijdstip van aankomst. Het voertuig dient de parkeerplaats uiterlijk verlaten te hebben bij het verstrijken van de toegestane parkeerperiode.

Mijn parkeerschijf lag voor en ik kreeg toch een retributie.

Verifieer of je parkeerschijf correct was ingesteld. Volgens het reglement dient de bestuurder de pijl van de parkeerschijf op het eerstvolgende streepje te plaatsen volgend op het tijdstip van aankomst. Arriveerde je bijvoorbeeld om 9u05, plaats je de parkeerschijf op 9u30. Leg je parkeerschijf steeds zichtbaar voor achter de voorruit van je voertuig.

Lag je parkeerschijf correct voor achter de voorruit van je voertuig, kan je ons je gegevens bezorgen via het contactformulier.

Vragen over je betaling

Je hebt je retributie betaald, maar bent het referentienummer vergeten vermelden.

Als je het referentienummer (dat uit 12 cijfers bestaat: xxx/xxxx/xxxxx) vergeten vermelden bent bij je betaling, kan je dit alsnog samen met je rekeningnummer doorgeven via het contactformulier.

Ik heb een herinnering ontvangen na het betalen van mijn retributie.

1. Verifieer dat u daadwerkelijk tijdig betaalde. Mogelijk werden er verzendingskosten aangerekend voor de herinnering en dient u deze nog te betalen.

2. Voerde u de betaling tijdig uit, controleer dan of u het referentienummer, terug te vinden op de retributiebon en de herinnering, bij de betaling vermeldde. Zonder het referentienummer kunnen we uw betaling niet aan uw retributie koppelen.

3. Indien u het referentienummer (dat uit 12 cijfers bestaat: xxx/xxxx/xxxxx) vergeten bent, geef dit dan samen met uw rekeningnummer door via het webformulier.

Vragen over een parking

Algemene vragen

Hoe komt het dat de politie geen parkeerretributies uitschrijft? Mag een privébedrijf dat wel doen?

Controle op het parkeren zit sinds 1/04/2004 niet meer in het strafrecht. Steden en gemeenten zijn dus zelf verantwoordelijk voor de organisatie van hun parkeerbeheer. Ze mogen dat uitbesteden aan een privébedrijf zoals Optimal Parking Control. OPC controleert dan bijvoorbeeld de betalende en blauwe zones en het parkeren met bewonerskaarten.

Hoe komen jullie aan mijn naam en adres? Is dat wel legaal?

De concessiehouder OPC vraagt de gegevens die verbonden zijn met je nummerplaat op bij het DIV (Dienst Inschrijvingen Voertuigen). Dit is volledig volgens de bepalingen van de DIV, en toegestaan door de Gegevensbeschermingsautoriteit. OPC kan daarna met de identiteitsgegevens de invordering doen. Gevolg is dat de eerste aanmaning of betaalherinnering inderdaad vertrekt van de concessiehouder - OPC - zelf. Je vindt meer informatie hierover op de website van de Gegevensbeschermingsautoriteit.

Rij je met een motor of ander open voertuig en kan je je parkeerticket niet (veilig) achter de voorruit leggen?

Neem je parkeerticket mee. Als je een retributie ontvangt, gebruik je je ticket als bewijs van betaling. Stuur ons via onderstaand contactformulier een kopie van je parkeerticket.

Ik wil parkeren voor een garagepoort of inrit, mag dat?

Je kan gratis parkeren voor een garagepoort of inrit indien je nummerplaat duidelijk staat aangegeven op de poort of de inrit.  Indien de nummerplaat niet overeenkomt met de signalisatie of de signalisatie ontbreekt, dient de wegcode toegepast worden. 

Hoe stel ik mijn parkeerschijf in?

Bij het parkeren wordt de pijl van de parkeerschijf gezet op het streepje dat volgt op het tijdstip van aankomst. Als je bijvoorbeeld parkeert om 9u05, dan mag je de parkeerschijf op 9u30 zetten. Leg je parkeerschijf altijd goed zichtbaar achter de voorruit van je voertuig.

Heb je een retributie ontvangen en stond je niet in een zone met beperkte parkeerduur?

Indien je niet in een zone met beperkte parkeerduur stond geparkeerd en toch een retributie hebt ontvangen, kan je je gegevens opsturen via het online contactformulier en herbekijken wij je dossier.

Ik ben mijn retributiebon kwijt. Wat nu?

Je kan de informatie voor het betalen van uw retributie hier opvragen op basis van je nummerplaat.

Moet ik in het weekend mijn parkeerschijf gebruiken/een parkeerticket nemen?

Elke stad/gemeente heeft zijn eigen reglement, dat u per stad/gemeente kan consulteren in de menu's 'betalend parkeren' en/of 'blauwe zone'. Uitzonderingen worden duidelijk aangegeven via onderborden bij de signalisatie die de beperkingen van het parkeren specifiëren.