Halle

Veelgestelde vragen

Heb je een vraag? We helpen je met plezier verder.
Neem zeker ook eens een kijkje in onze 'veelgestelde vragen'. Vaak kan je daar al een antwoord vinden op je vraag.

Hoe komt het dat de politie geen parkeerretributies uitschrijft? Mag een privébedrijf dat wel doen?
Controle op het parkeren zit sinds 2002 niet meer in het strafrecht. Steden en gemeenten zijn dus zelf verantwoordelijk voor de organisatie van hun parkeerbeheer. Ze mogen dat uitbesteden aan een privébedrijf zoals Optimal Parking Control. OPC controleert dan bijvoorbeeld de betalende en blauwe zones en het parkeren met bewonerskaarten.

Hoe komen jullie aan mijn naam en adres? Is dat wel legaal?
De concessiehouder OPC vraagt de gegevens die verbonden zijn met je nummerplaat op bij het DIV (Dienst Inschrijvingen Voertuigen). Dit is volledig volgens de bepalingen van de DIV, en toegestaan door de Gegevensbeschermingsautoriteit. OPC kan daarna met de identiteitsgegevens de invordering doen. Gevolg is dat de eerste aanmaning of betaalherinnering inderdaad vertrekt van de concessiehouder (OPC) zelf. Je vindt meer informatie hierover op de website van de Gegevensbeschermingsautoriteit.

Ik wil parkeren voor een garagepoort of inrit, mag dat?
Je kan gratis parkeren voor een garagepoort of inrit indien je nummerplaat duidelijk staat aangegeven op de poort of de inrit. Indien de nummerplaat niet overeenkomt met de signalisatie of de signalisatie ontbreekt, dient de wegcode toegepast worden.

Rij je met een motor of een ander open voertuig en kan je je parkeerticket niet (veilig) achter je voorruit leggen?
Neem je parkeerticket mee. Als je een retributie ontvangt, stuur ons dan via het e-loket een kopie van je parkeerticket als bewijs van betaling.

Heb je een geldige bewonerskaart, een geldig parkeerabonnement of een geldige vergunning (politie, gemeente, ...) en heb je een retributie ontvangen?
Bezorg ons een kopie van je parkeerkaart of -vergunning via het e-loket, zodat we je dossier kunnen herbekijken.

Heb je een parkeerkaart voor gehandicapten en heb je een retributie ontvangen?
Verifieer of je originele parkeerkaart voor gehandicapten met rolstoelsymbool en geldigheidsduur zichtbaar achter de voorruit lag. In dat geval kan je ons een kopie van de voor- en achterkant van je parkeerkaart samen met een kopie van je identiteitskaart bezorgen via het e-loket, zodat we je dossier kunnen herbekijken.

Heb je een retributie ontvangen en beschik je over een geldig parkeerticket?
Bezorg ons een kopie van je parkeerticket via het e-loket, zodat we je dossier kunnen herbekijken.

Heb je een retributie ontvangen en stond je niet in een zone met beperkte parkeerduur?
Indien je niet in een zone met beperkte parkeerduur stond geparkeerd en toch een retributie hebt ontvangen, bezorg ons dan je gegevens via het e-loket, zodat we je dossier kunnen herbekijken.

Heb je een retributie ontvangen in de Shop & Go en hield je je aan de maximaal toegelaten parkeerduur?
Bezorg ons een kopie van je retributie via het e-loket, zodat we je dossier kunnen herbekijken.

Ik ben mijn retributie kwijt. Wat nu?
Je kan de informatie voor het betalen van je retributie hier opvragen op basis van je nummerplaat.

Ik heb mijn retributie betaald, maar ben vergeten het referentienummer te vermelden.
Bezorg ons via het e-loket samen met je rekeningnummer het juiste referentienummer, bestaande uit 12 cijfers xxx-xxxx-xxxxx. Dan maken wij het voor jou in orde.

Ik heb een herinnering ontvangen na betalen van mijn retributie.

  1. Verifieer dat je daadwerkelijk tijdig betaalde. Mogelijk werden er verzendingskosten aangerekend voor de herinnering en dien je deze nog te betalen.
  2. Voerde je de betaling tijdig uit, controleer dan of je het referentienummer, terug te vinden op de retributiebon en de herinnering, bij de betaling vermeldde. Zonder het referentienummer kunnen we je betaling niet aan je retributie koppelen.
  3. Indien je het referentienummer (dat uit 12 cijfers bestaat: xxx/xxxx/xxxxx) vergeten bent, bezorg je ons dat via het e-loket samen met je rekeningnummer zodat wij de de betaling voor jou verder in orde kunnen maken.

De parkeerautomaat was defect en je hebt een retributie ontvangen?
Opgelet! Je dient de maximale parkeerduur steeds te respecteren, ook indien de parkeerautomaat niet werkt. Je toont je parkeertijd in dit geval steeds aan met je blauwe parkeerschijf.
Indien de parkeerautomaat niet functioneerde en je hebt de instructies gevolgd, kan je ons contacteren via het e-loket zodat we jouw dossier kunnen herbekijken.

Ik heb meer dan één parkeerretributie op één dag gekregen. Kan dat?
Ja, in Halle kan je meerdere retributies per dag ontvangen. Een retributie geldt voor een halve dag parkeren.

Hoe stel ik mijn parkeerschijf in?
Bij het parkeren wordt de pijl van de parkeerschijf gezet op het streepje dat volgt op het tijdstip van aankomst. Als je bijvoorbeeld parkeert om 9u05, dan mag je de parkeerschijf op 9u30 zetten. Leg je parkeerschijf altijd goed zichtbaar achter de voorruit van je voertuig

Moet ik in het weekend mijn parkeerschijf gebruiken?
Elke stad/gemeente heeft zijn eigen reglement. In Halle is de blauwe zone geldig van maandag tot en met zaterdag tussen 9u en 18u, uitgezonderd van zon- en feestdagen en op 11 juli.
>> meer info

Je had de signalisatie van de blauwe zone niet opgemerkt en hebt een retributie ontvangen?
De blauwe zone wordt niet per straat aangeduid, maar met een zonebord bij het binnenkomen van de zone. Dit zonebord houdt in dat de verkeersborden niet langs elke straat herhaald moeten worden. Deze signalisatie is volledig conform de wetgeving. Uitzonderingen op de blauwe zone (o.a. betalend parkeren of beperkt parkeren) worden plaatselijk aangeduid zowel bij het begin als bij het einde ervan. Indien je geen geldige parkeersessie had opgestart met je parkeerschijf kunnen we je retributie niet annuleren.

Je parkeerschijf lag voor, maar de toegestane parkeerperiode was net verstreken. Je hebt een retributie ontvangen.
Het reglement is hier zeer duidelijk in. Volgens de wegcode dient een parkeerschijf het uur van aankomst aan te geven. De bestuurder stelt de pijl in op het eerstvolgende streepje volgend op het tijdstip van aankomst. Het voertuig dient de parkeerplaats uiterlijk verlaten te hebben bij het verstrijken van de toegestane parkeerperiode.

Mijn parkeerschijf lag voor en toch kreeg ik een retributie.
Verifieer of je parkeerschijf correct was ingesteld. Volgens het reglement dient de bestuurder de pijl van de parkeerschijf op het eerstvolgende streepje te plaatsen volgend op het tijdstip van aankomst. Arriveerde je bijvoorbeeld om 9u05, plaats je de parkeerschijf op 9u30. Leg je parkeerschijf steeds zichtbaar voor achter de voorruit van je voertuig.
Lag je parkeerschijf effectief correct voor achter de voorruit van je voertuig, bezorg ons dan je gegevens zodat we je dossier kunnen herbekijken.

Heb je een foutieve nummerplaat ingegeven bij het sms- of app-parkeren?
Helaas kunnen we je retributie niet annuleren.

Heb je een onterechte retributie gekregen tijdens een sessie sms- of app-parkeren?
Verifieer of je de volledige en correcte nummerplaat hebt ingegeven en of de retributie is uitgeschreven binnen de toegestane parkeerduur.
Indien je een geldige parkeersessie had lopen en je een correcte/volledige nummerplaat had ingegeven, kan je ons contacteren voor meer informatie. Bezorg ons een bewijs/scan van je sms- of app-sessie van 4411 via het e-loket, dan kunnen wij je dossier herbekijken.