Bewonerskaart

Wie mag er een bewonerskaart voor Harelbeke aanvragen?

Wie in de blauwe zone woont, heeft recht op een bewonerskaart (uitgezonderd voor bewoners van de Marktstraat, Overleiestraat, Gaversstraat, Andries Pevernagestraat, Beversestraat, Marktplein en Kortrijksestraat).

Zorgverstrekkers kunnen een parkeerkaart voor zorgverstrekkers krijgen.

Hoe gebruik je je bewonerskaart?

  • Leg je bewonerskaart goed zichtbaar in het voertuig achter de voorruit: de nummerplaat, datum en sector moeten leesbaar zijn.
  • Let op: je bewonerskaart is enkel geldig in de straten die gekoppeld zijn aan je kaart. Deze info krijg je mee in de parkingshop en kan je daar in geval van twijfel steeds raadplegen.

Hoe een nieuwe bewonerskaart voor de gemeente Harelbeke aanvragen of vernieuwen?

Een bewonerskaart is gratis en bestel je op het stadhuis van Harelbeke. Daarvoor neem je de volgende documenten mee:

  • identiteitskaart;
  • inschrijvingsbewijs van je voertuig (roze kaart);
  • als je een leasingvoertuig of bedrijfswagen hebt: het bewijs van je bedrijf dat je hoofdbestuurder bent of statuten van je bedrijf als je bedrijfsleider bent.

Bewonerskaart niet gelegd?

  • Je betaalt een retributie van € 25.
  • De parkeerwachter schuift een retributiebon onder de ruitenwisser van je voertuig.
  • Je betaalt deze retributie binnen 8 dagen.

Extra vragen over de bewonerskaart

Ik ga verhuizen. Kan ik nu al een bewonerskaart aanvragen voor mijn nieuwe woning?

Ja, je kan een bewonerskaart aanvragen van zodra je een aanvraag tot wijziging van domicilie bij de stad/gemeente hebt ingediend en je het officiële document "model 2" kunt voorleggen.

Kan ik mijn bewonerskaart doorgeven? Bijvoorbeeld wanneer ik verhuis aan de nieuwe eigenaars van mijn woning?

Neen, dat kan niet. De nieuwe eigenaars moeten zelf een bewonerskaart aanvragen.