Vragen over je retributie
Hier vind je hopelijk een antwoord op je vraag. Om ons te contacteren, klap je de vraag open en klik je op het bijhorende contactformulier. We beantwoorden je zo snel mogelijk via e-mail.
Vragen over sms- en app-parkeren
Verifieer de volgende zaken:
- volgde je de instructies op de zijkant van de parkeerautomaat?
- gaf je de correcte nummerplaat in?
- werd de retibutie uitgeschreven tijdens de loopduur van je sms- of app-sessie?
- was de maximum toegelaten parkeerduur overschreden?
- startte je een sms-of app-sessie in een blauwe zone, waar de parkeerschijf moet voorgelegd worden?
Als je een geldige sms- op app-sessie had op het tijdstip waarop de retributie werd uitgeschreven, kan je ons webformulier invullen. Wij nemen dan contact met je op via e-mail.
Maak je gebruik van sms- of app-parkeren, word je geacht de juiste gegevens te verstrekken.
Vergiste je je voor het eerst, dan kan je ons webformulier invullen. Wij herbekijken dan je dossier.
Vragen over de betalende zone
Kon je geen ticket nemen omdat de parkeerautomaat geen muntstukken accepteerde? Probeer je ticket met de kaart, per sms of via de 4411-app te bestellen, of betaal cash aan de dichtstbijzijnde parkeerautomaat.
Indien er geen andere parkeerautomaat is, leg je verplicht de blauwe parkeerschijf voor, waarbij de maximale parkeerduur vermeld op de automaat niet mag overschreden worden.
Indien wenselijk kan je ons webformulier invullen zodat we je dossier kunnen herbekijken.
Verifieer de volgende zaken:
- gaf je de correcte nummerplaat in?
- lag je ticket goed zichtbaar voor?
- was je ticket niet verstreken op het tijdstip waarop de retributie werd uitgeschreven?
- nam je een ticket in een blauwe zone, waar de parkeerschijf moet voorgelegd worden?
Beschikte je over een geldig ticket in de betalende zone, stuur ons dan een kopie van dit ticket via het webformulier. Wij nemen dan contact met je op via e-mail.
In de betalende zone kan je 2 retributies per dag ontvangen: één tussen 9u00 tot 14u30 en één van 14u30 tot 20u00.
In de blauwe zone en de Shop & Go kan je maximum 1 retributie per dag ontvangen.
Ontving je onterecht 2 retributies, contacteer ons dan via het webformulier. Wij nemen dan contact met je op via e-mail.
Indien je aan het laden en/of lossen was op het tijdstip waarop de retributie werd uitgeschreven, kan je ons webformulier invullen. Wij nemen dan contact met je op via e-mail.
Indien je sleutels gestolen of verloren waren op het tijdstip waarop de retributie werd uitgeschreven, kunnen wij je retributie enkel annuleren indien je de politie hier een proces-verbaal van liet opmaken. Stuur ons een kopie van dit proces-verbaal door via het webformulier. Wij nemen dan contact met je op via e-mail.
Indien je niet in de betalende zone parkeerde, kan je ons webformulier invullen. Wij nemen dan contact met je op via e-mail.
Vragen over de blauwe zone
In de betalende zone kan je 2 retributies per dag ontvangen: één tussen 9u00 tot 14u30 en één van 14u30 tot 20u00.
In de blauwe zone en de Shop & Go kan je maximum 1 retributie per dag ontvangen.
Ontving je onterecht 2 retributies, contacteer ons dan via het webformulier. Wij nemen dan contact met je op via e-mail.
Indien je aan het laden en/of lossen was op het tijdstip waarop de retributie werd uitgeschreven, kan je ons webformulier invullen. Wij nemen dan contact met je op via e-mail.
Indien je sleutels gestolen of verloren waren op het tijdstip waarop de retributie werd uitgeschreven, kunnen wij je retributie enkel annuleren indien je de politie hier een proces-verbaal van liet opmaken. Stuur ons een kopie van dit proces-verbaal door via het webformulier. Wij nemen dan contact met je op via e-mail.
Indien je niet in de blauwe zone parkeerde, kan je ons webformulier invullen. Wij nemen dan contact met je op via e-mail.
Verifieer de volgende zaken:
- lag je parkeerschijf correct voor zoals voorgeschreven in het retributiereglement?
- lag je parkeerschijf goed zichtbaar voor?
- was je parkeerschijf niet verstreken op het tijdstip waarop de retributie werd uitgeschreven?
- is je parkeerschijf reglementair conform het Europese model?
- lag er slechts één parkeerschijf voor?
- lag je parkeerschijf voor in een betalende zone, waar een parkeerticket moet genomen worden?
Lag je parkeerschijf correct voor, kan je ons webformulier invullen. Wij nemen dan contact met je op via e-mail.
Vragen over je parkeervergunning
Verifieer de volgende zaken:
- is je vergunning nog geldig?
- lag je parkeerkaart goed zichtbaar voor (niet voor digitale vergunningen)?
- is je vergunning geldig in de zone waar je parkeerde?
- is je vergunning geldig voor de nummerplaat van het geparkeerde voertuig?
Beschik je over een geldige parkeervergunning, kan je ons webformulier invullen. Voeg een kopie toe van je parkeerkaart (niet voor digitale vergunningen). Wij nemen dan contact met je op via e-mail.
Diverse vragen
Controle op het parkeren zit sinds 1/04/2004 niet meer in het strafrecht. Steden en gemeenten zijn dus zelf verantwoordelijk voor de organisatie van hun parkeerbeheer. Ze mogen dat uitbesteden aan een privébedrijf zoals Optimal Parking Control. OPC controleert dan bijvoorbeeld de betalende en blauwe zones en het parkeren met bewonerskaarten.
De concessiehouder OPC vraagt de gegevens die verbonden zijn met je nummerplaat op bij het DIV (Dienst Inschrijvingen Voertuigen). Dit is volledig volgens de bepalingen van de DIV, en toegestaan door de Gegevensbeschermingsautoriteit. OPC kan daarna met de identiteitsgegevens de invordering doen. Gevolg is dat de eerste aanmaning of betaalherinnering inderdaad vertrekt van de concessiehouder - OPC - zelf. Je vindt meer informatie hierover op de website van de Gegevensbeschermingsautoriteit.
Bij het parkeren wordt de pijl van de parkeerschijf gezet op het streepje dat volgt op het tijdstip van aankomst. Als je bijvoorbeeld parkeert om 9u05, dan mag je de parkeerschijf op 9u30 zetten. Leg je parkeerschijf altijd goed zichtbaar achter de voorruit van je voertuig.
1. Verifieer dat je daadwerkelijk tijdig betaalde. Mogelijk werden er verzendingskosten aangerekend voor de herinnering en dien je deze nog te betalen.
2. Voerde je de betaling tijdig uit, controleer dan of je het referentienummer, terug te vinden op de retributiebon en de herinnering, bij de betaling vermeldde. Zonder het referentienummer kunnen we je betaling niet aan je retributie koppelen.
3. Indien je het referentienummer (dat uit 12 cijfers bestaat: xxx/xxxx/xxxxx) vergeten bent, geef dit dan samen met je rekeningnummer door via het webformulier.
Retributie in Blankenberge: gebruik het e-loket om je klacht te formuleren!
Retributie in Genk: gebruik het e-loket om dit door te geven!
Retributie in Knokke-Heist: gebruik het e-loket om dit door te geven!
Retributie in Halle: gebruik het e-loket om je klacht te formulieren!
Je kan de informatie voor het betalen van je retributie hier opvragen op basis van je nummerplaat.
Neem je parkeerticket mee. Als je een parkeerretributie ontvangt, gebruik je je ticket als bewijs van betaling. Scan je ticket in en verstuur het webformulier of bezorg het ons per post.