Betalend parkeren
Tarieven en zones voor betalend parkeren in Eeklo
Tarieven | Parkeren | Uren voor betalend parkeren | Maximale parkeerduur |
---|---|---|---|
Tarief 1 | - De eerste 15 minuten kan je gratis parkeren mits het invoeren van je nummerplaat het nemen van een gratis parkeerticket aan de parkeerautomaat. - Geef je nummerplaat in zodat je nummerplaat op je ticket geprint staat. - Dit ticket kan je elke 30 minuten nemen. |
|
15 minuten |
Tarief 2 | - € 1 per uur |
- van maandag tot en met zaterdag tussen 10u00 en 18u00 |
max. 3 uur |
Tarief 3 | € 25 |
- dagtarief |
per dag |
Niet betaald of langer geparkeerd dan waarvoor je betaalde?
- Je kiest automatisch voor het tarief van € 25 voor max. 3 uur in de betalende zone.
- De parkeerwachter schuift de retributiebon onder de ruitenwisser van je voertuig.
- Je betaalt deze retributie binnen 10 dagen.
Betaalmogelijkheden

Met het gratis parkeerticket parkeer je 30 minuten gratis in de betalende zone als je bijvoorbeeld even bij de apotheek of bakker binnenspringt.
Ga naar de parkeerautomaat, geef je nummerplaat in en neem een gratis parkeerticket. Leg het ticket duidelijk zichtbaar achter de voorruit van je voertuig. Indien de nummerplaat op het parkeerticket niet volledig overeenkomt met je nummerplaat, kies je automatisch voor tarief 3 of een retributie € 25.

- Je betaalt je parkeerticket via de 4411-app op je gsm. De parkeerkosten worden dan afgetrokken van je belkrediet of staan op je gsm-factuur. Het kan ook via manuele overschrijving of automatische afrekening via debit- of kredietkaart.
- Met app-parkeren betaal je altijd de exacte parkeerduur: stopt je parkeersessie bijvoorbeeld na 37 minuten, dan betaal je ook maar 37 minuten. Je ontvangt een melding wanneer je de maximale parkeertijd hebt bereikt en dan stopt de teller ook automatisch.
- OPGELET! De 4411-app werkt enkel met een Belgisch gsm-nummer.
- Meer info over app-parkeren met 4411 vind je op de website van 4411.

- Koop een parkeerticket aan de parkeerautomaat en beslis hoelang je wilt parkeren. Betalen kan met muntstukken of kaart.
- Leg je parkeerticket duidelijk leesbaar achter de voorruit van je voertuig.
- Het einde van de parkeerduur staat vermeld op je parkeerticket.

- Je betaalt je parkeerticket via een sms met je gsm. De parkeerkosten worden dan afgetrokken van je belkrediet of staan op je gsm-factuur. Het kan ook via manuele overschrijving of automatische afrekening via debit- of kredietkaart.
- Met sms-parkeren betaal je altijd de exacte parkeerduur: stopt je parkeersessie bijvoorbeeld na 37 minuten, dan betaal je ook maar 37 minuten. Je ontvangt een sms wanneer je de maximale parkeertijd hebt bereikt en dan stopt de teller ook automatisch.
- OPGELET! Sms-parkeren met 4411 werkt enkel met een Belgisch gsm-nummer.
- Meer info over sms-parkeren met 4411 vind je op de website van 4411.
Extra vragen
Ga naar onze parkingshop met het geldige parkeerticket, abonnement of bewonerskaart, of stuur ons een kopie via het contactformulier.
Retributie in Blankenberge: gebruik het e-loket om je klacht te formuleren!
Retributie in Genk: gebruik het e-loket om je klacht te formuleren!
Retributie in Knokke-Heist: gebruik het e-loket om je klacht te formuleren!
Retributie in Halle: gebruik het e-loket om je klacht te formulieren!
Controle op het parkeren zit sinds 1/04/2004 niet meer in het strafrecht. Steden en gemeenten zijn dus zelf verantwoordelijk voor de organisatie van hun parkeerbeheer. Ze mogen dat uitbesteden aan een privébedrijf zoals Optimal Parking Control. OPC controleert dan bijvoorbeeld de betalende en blauwe zones en het parkeren met bewonerskaarten.
De concessiehouder OPC vraagt de gegevens die verbonden zijn met je nummerplaat op bij het DIV (Dienst Inschrijvingen Voertuigen). Dit is volledig volgens de bepalingen van de DIV, en toegestaan door de Gegevensbeschermingsautoriteit. OPC kan daarna met de identiteitsgegevens de invordering doen. Gevolg is dat de eerste aanmaning of betaalherinnering inderdaad vertrekt van de concessiehouder - OPC - zelf. Je vindt meer informatie hierover op de website van de Gegevensbeschermingsautoriteit.
Kon je geen ticket nemen omdat de parkeerautomaat niet functioneerde en heb je de instructies op de parkeerautomaat gevolgd?
Indien de parkeerautomaat niet functioneerde en je hebt de instructies op de parkeerautomaat gevolgd kan je ons contacteren via het online contactformulier zodat we je dossier kunnen herbekijken.
Opgelet! Je dient de maximale parkeerduur steeds te respecteren, ook indien de parkeerautomaat niet werkt.
Retributie in Blankenberge: gebruik het e-loket om je klacht te formuleren!
Retributie in Genk: gebruik het e-loket om je klacht te formuleren!
Retributie in Knokke-Heist: gebruik het e-loket om je klacht te formuleren!
Retributie in Halle: gebruik het e-loket om je klacht te formuleren!
Neem je parkeerticket mee. Als je een retributie ontvangt, gebruik je je ticket als bewijs van betaling. Stuur ons via onderstaand contactformulier een kopie van je parkeerticket.