Genk
Bewonerskaart
Hoe gebruik je je bewonerskaart?
Je ontvangt geen papieren kaart, de bewonerskaart is volledig digitaal. Na aanvraag mag je een brief met gebruiksinstructies in de brievenbus verwachten.
Hoe een nieuwe bewonerskaart aanvragen of vernieuwen?
Deze documenten heb je nodig:
- identiteitskaart;
- inschrijvingsbewijs van je voertuig (“roze kaart”);
- als je een leasingvoertuig of bedrijfswagen hebt: het bewijs van je bedrijf dat je hoofdbestuurder bent of statuten van je bedrijf als je bedrijfsleider bent.
Hoe je bewonerskaart bestellen?

Online op parkeren.be/genk
- Maak een scan van de benodigde documenten.
- Vul het online bestelformulier in en voeg de scans toe.
- Je ontvangt een e-mail met uitnodiging tot betaling via overschrijving.
- Na betaling informeren we je over de ontvangst van je bewonerskaart.

In de parkingshop
- Breng de benodigde documenten mee naar de parkingshop.
- Je kan je parkeerkaart of abonnement na aanvraag meteen meenemen.
Extra vragen over de bewonerskaart
Ik ga verhuizen. Kan ik nu al een bewonerskaart aanvragen voor mijn nieuwe woning?
Ja, je kan een bewonerskaart aanvragen van zodra je een aanvraag tot wijziging van domicilie bij de stad/gemeente hebt ingediend en je het officiële document "model 2" kunt voorleggen.
Kan ik ook een bewonerskaart krijgen voor een adres waar ik niet gedomicilieerd ben, bijvoorbeeld mijn studentenkot of de woning van mijn partner?
Neen, dat kan helaas niet.
Kan ik mijn bewonerskaart doorgeven? Bijvoorbeeld wanneer ik verhuis aan de nieuwe eigenaars van mijn woning?
Neen, dat kan niet. De nieuwe eigenaars moeten zelf een bewonerskaart aanvragen.
Ik verhuis binnenkort. Kan ik een bewonerskaart voor Diepenbeek kopen voor een beperkte periode van bijvoorbeeld 6 maanden?
Ja. Bewonerskaarten zijn verkrijgbaar voor 6 maanden of 1 jaar. Tot 30 juni betaal je steeds voor een volledig jaar, na 30 juni voor een half jaar.