Bewonerskaart

Wie mag er een bewonerskaart voor Nazareth aanvragen?

  • Je bent gedomicilieerd in een blauwe zone.
  • Je beschikt niet over een garage (eigen garage of gehuurde garage) of parkeerplaats in een straal van 400 meter van je woning.
  • Je bent eigenaar van een voertuig of kunt bewijzen dat je permanent over een voertuig beschikt (bedrijfswagen/leasingwagen).
  • Je hebt recht op 1 bewonerskaart per wooneenheid. Bij verlies of diefstal van de bewonerskaart moet je een nieuwe bewonerskaart kopen. Dit duplicaat kost je € 55.

Hoeveel kost een bewonerskaart voor Nazareth?

Een bewonerskaart is maximaal 3 jaar geldig en kost € 20 per jaar. Bij ieder misbruik van de bewonerskaart betaal je € 20.

Hoe gebruik je je bewonerskaart?

  • Leg je bewonerskaart goed zichtbaar in het voertuig achter de voorruit: de nummerplaat, datum en sector moeten leesbaar zijn.
  • Let op: je bewonerskaart is enkel geldig in de straten die gekoppeld zijn aan je kaart. Deze info krijg je mee in de parkingshop en kan je daar in geval van twijfel steeds raadplegen.

Hoe een bewonerskaart aanvragen of vernieuwen?

Deze documenten heb je nodig:

  • je identiteitskaart;
  • het inschrijvingsbewijs van je voertuig;
  • als je een leasingvoertuig of bedrijfswagen hebt: het bewijs van je bedrijf dat je hoofdbestuurder bent of statuten van je bedrijf als je bedrijfsleider bent.

Hoe je bewonerskaart bestellen?

In het gemeentehuis
  • Breng de benodigde documenten mee naar het loket van gemeente Nazareth.
  • De bediende voert de aanvraag samen met je uit.

Tijdelijke bewonerskaart voor vervangvoertuig aanvragen

  • Je kan een tijdelijke bewonerskaart aanvragen als je met een vervangvoertuig rijdt. Vraag een attest in je garage dat verklaart dat je met een vervangvoertuig rijdt en vraag hiermee in de parkingshop je tijdelijke kaart aan.
  • Je plaatst de tijdelijke en de originele bewonerskaart achter de voorruit zodat de parkeerwachter de situatie juist kan beoordelen.

Extra vragen over de bewonerskaart

Ik ga verhuizen. Kan ik nu al een bewonerskaart aanvragen voor mijn nieuwe woning?

Ja, je kan een bewonerskaart aanvragen van zodra je een aanvraag tot wijziging van domicilie bij de stad/gemeente hebt ingediend en je het officiële document "model 2" kunt voorleggen.

Kan ik mijn bewonerskaart doorgeven? Bijvoorbeeld wanneer ik verhuis aan de nieuwe eigenaars van mijn woning?

Neen, dat kan niet. De nieuwe eigenaars moeten zelf een bewonerskaart aanvragen.